Jak na správné zažívání

blog

Časopis NAŠE RODINA – Velikonoce 2021

Jak na správné ZAŽÍVÁNÍ

Dnešní doba přináší mnoho pozitiv, ulehčení, technizaci práce a zrychlení, ale zároveň nás odpojuje od přirozenosti a přírody. Rychlá změna životního stylu se promítá do stravování, jíme příliš rychle, nemáme čas na jídlo, jíme nekvalitní, nezdravé a nevyvážené potraviny. V obchodech je v současnosti obrovský výběr potravin a přesto to neznamená zaručení pestrého a zdravého jídelníčku. Asi všichni jednou za čas známe pocit, kdy jsme toho snědli více než je náš žaludek zvyklý a cítíme se přecpaní, či jsme snědli něco co nám nesedlo a bolí nás z toho břicho. Bohužel stále přibývá více a více lidí, kteří berou potíže se zažíváním jako denní záležitost (např. u potravinových sensitivit). O věčném tématu zažívání jsem si povídala s certifikovanou naturopatkou Mgr. Lenkou Ptáčníkovou.

 

KLINICKÁ NATUROPATIE JE U NÁS RELATIVNĚ NOVÝ OBOR, MŮŽEŠ HO NAŠIM ČTENÁŘŮM PŘIBLIŽIT ?

Na škole naturopatie se učí fytoterapie, biologie člověka, farmakologie, nutriční biochemie, nutriterapie, fytoterapie a další příbuzné obory. Naturopat používá testy z oblasti funkční medicíny (rozbor stolice, slin, vlasů) a je školen k tomu, aby se vyznal v běžných laboratorních testech klasické medicíny. Naturopat léčí preparáty (vitamíny, minerály, byliny) a doporučuje vhodné změny životního stylu a stravování. V dnešní době např. ke mně do ordinace přicházejí velmi často ženy, které chtějí vyladit své zdraví, hormonální systém a mají problém s menstruací, štítnou žlázou, dělohou, či chtějí otěhotnět. Ale asi jeden z největších problémů, který trápí mnoho pacientů bez ohledu pohlaví či věku je určitě zažívání. Mým cílem u každého klienta at přijde s jakkýmkoli zdravotním problémem je vyladit tělo a podpořit zdraví jak na fyzické, tak psychické úrovni. Z mého pohledu zdraví není jen nepřítomnost nemoci, ale návrat k sobě samým a žití ve spokojenosti a harmonii, jak s vnitřním, tak vnějším světem.

 

JAK OBOR NATUROPATIE POHLIŽÍ NA POTÍŽE SE ZAŽÍVÁNÍM ?

Zažívání pacienta řeším ve své ordinaci vždy jako jedno z prvních témat, jelikož se od něj odvíjí celé naše zdraví. Od malička se u nás v rodině říká jedno přísloví: ,,Člověče hleď si svého střeva a doktora nebude třeba.‘‘

Problémy se zažíváním vedou k zácpám, průjmům, nadýmání, pálení žáhy, unávě, problémům s pokožkou, vypadávaní a lámání vlasů i nehtů. Vliv to má i na reprodukční orgány a zdraví ženy jako takové, proto změna životního stylu má často pozitivní vliv na průběh menstruace a otěhotnění. Ve chvíli kdy je jasná příčina nerovnováhy a pochopíme kde je zakopaný pes, vysvětlíme a krok za krokem napravujeme chyby. Dle osobní anamnézy klienta se snažím nastavit především nové stravovací návyky a upravit jídelníček. Jako první se snažím klienta přivést k eliminaci potravin jako je lepek, kravské produkty, alkohol, sladké a lektiny (lektiny jsou látky obsažené např. v rajčatech, lilkovité zelenině, cuketě a dýni, které, pokud pokud se tepelně neupraví, mohou způsobovat střevní potíže). Na první pohled tato úprava stravy může znamenat pro klienty velký problém a až nepředstavitelná změna. Upřímně ale musím říci, že ti co to zvládli, cítili úlevu už po prvních pár týdnech a získali motivaci pokračovat dál. Povzbuzujicí je, že eliminace potravin neznamená, že si klient už nikdy nedá své oblíbení jídlo; cílem je, aby se pacient na určitou dobu pročistil, odlehčil a získal větší senzitivitu na potraviny – tzv. začal cítit co mu dělá dobře a co ne a vytvořil si svůj ideální jidelníček na míru. Pokud zjistí, že mu nekterá potravina nedělá dobře ale i přesto by si ji občas rád dal, předepíšu vitamíny a byliny, které podpoří trávení právě při těchto speciálních příležitostech. Ovšem bez trvalé změny stravy a životního stylu, nelze očekávat, že vše zachrání užívání preparátů. Pokud někdo jí dlouhodobě hodně sladkého, pije sladké limonády, smažená jídla a nekonzumuje vyváženou stravu s dostatkem zeleniny, bílkovin a zdravých tuků, tak je velká pravděpodobnost, že se u něj přemnoží střevní patogenní bakterie a v tu chvíli ho nespasí ani předepsání těch nejlepších doplňků stravy.

 

JAK POZNÁME, ŽE MÁME SENZITIVITU NA NĚJAKOU POTRAVINU ?

Potravinová intolerance neboli sensitivita na určitou potravinu začíná nekomfortem, kdy po jídle můžete cítit těžký žaludek, bolest, únavu, neklid, nadýmání a nafouklé bříško a později může přijít i průjem či zácpa. Toto vše ukazuje na to, že něco není v pořádku. Dále velmi často potravinová intolerance reaguje na pleť. To znamená, že pokud sníte potravinu, která vašemu zažívání neprospívá, tak se vám do pár hodin až dne může udělat pupínek či vyrážka. V případě dlouhodobé intolerance je obličej často nafouklý, dělají se tmavší skvrny a pupínky. Nepravidelné pupínky po celém obličeji mohou např. ukazovat intoleranci na cukr, nebo mléčné výrobky; v oblasti brady většinou poukazuje intoleranci na lepek.

Pokud vás toto téma zajímá, záznam mé přednášky z Evolution 2020 najdete na youtube: Mikrobiom v rovnováze, Mgr. Lenka Ptáčníková (roz. Vaňková).

 

 JAKÉ POTRAVINY MAJÍ VLIV NA ZDRAVÍ NAŠICH STŘEV A ZAŽÍVÁNÍ ?

Ve chvíli, kdy jste se rozhodli eliminovat prozánětlivé potraviny je dobré se zaměřit na ty kvalitní, které tělu a mikrobiomu prospívají. Jednoduchá pomůcka pro pestrost stravy je barva duhy, základ je aby váš jídelníček byl barevný. Pokud chcete podpořit zažívání, můžete začít kvalitními vývary z morkových kostí (recept na straně…), přidat do jídelníčku dostatek zeleniny, jak vařené, dušené, tak i syrové zařadit tuky v podobě avokáda, oříšků a nezapomenout na bílkoviny například v podobě masa, vyhýbat byste se neměli ani tučnému masu. Kvaliní maso (i tučné) se zeleninou je vhodnou kombinací. Neplechu nám často dělají přílohy, které obsahují hodně sacharidů – brambory, rýže, těstoviny, pečivo. U syrové zeleniny pozor v zimě, jelikož ochlazuje a působí jako kartáč na naše střeva, proto je dobré jí v zimě ubrat na 30% a spíše konzumovat zeleninu tepelně upravenou. S přicházejícím jarem a létem se konzumace syrové zeleniny zvyšuje. Střevní mikrobiom podpoříte i konzumací kvašených potravin, výborné je např. domácí kyselé zelí a kvašená zelenina – pickles, nebo kvašené nápoje (nápoj kombucha a tibi kristaly). U kvašených potravin je jedna zásada a to začít pomalu a postupně přidávat. Střevní mikrobiom se tvoří postupně dle toho co jíme a zároveň mu musíme dát čas na změnu, mohlo by se totiž stát, že pokud byste to hned ze začátku přehnali s kyselím zelím, mohlo by vás bolet břicho a trpěli byste nadýmáním. Nezapomínejte i na pitný režim. Dostatek tekutin je pro tělo zásadní – naše těla jsou tvořeny ze 70% vodou!

 

JAKÉ DOPLŇKY STRAVY BYS DOPORUČILA NA PODPORU STŘEV A ZAŽÍVÁNÍ ?

Jako SOS doplňky, které můžete mít doma poslouží např. černé uhlí, Enteros gel, trávicí enzymy, nebo Umeocet.  Pokud vás zastihne náhlý průjem, vemte si okamžitě dávku alespoň 8 tablet černého uhlí, nebo Enteros gelu. Oba přípravky stahují toxické látky z těla a pomáhají snížit průjem. Pokud se přejíte, či sníte něco co vám nesedne, dejte si hned po jídle trávicí enzymy. Vhodné produkty jsou „Digestive Enzymes“ od Solgar nebo „Bowel Care“ či „Digest Plus“ od Ecce Vita. Mým oblíbencem je též bylinný čaj od Ecce Vita s názvem „Zdravý žlučník“. Českou firmu Ecce Vita často doporučuji svým klientům, kvalita jejich výrobků patří na českém trhu mezi špičku (pokud preferujete zahraniční výrobky – český e-shop Puravia má kvalitní selekci produktů z celého světa). Do domácnosti též doporučuji pořídit Umeocet (koupíte v každé prodejně se zdravou výživou), což je šťáva z fermentovaných švestiček umeboshi. Doporučuji ho nejen při žaludečních obtížích ale i obecně jako skvělý pomocník při vaření (použijte ho např. do salátu jako dresing místo klasického octu) – zlepšuje zažívání, eliminuje pálení žáhy, neutralizuje toxiny a je bohatý na minerální látky, vitamíny i enzymy.

 

CO SI MYSLÍŠ O UŽÍVÁNÍ PROBIOTIK ?

Pokud ve střevech chybí prospěšné bakterie, měly by se doplnit kvalitními probiotiky! Zdravou střevní flóru většinou naruší používání antibiotik. Je několik zásad o kterých je dobré vědět: v momentě kdy užíváte antibiotika, neužívejte zároveň probiotika, je to zbytečné! Probiotika se vždy ničí užíváním antibiotik. Je to dobrý marketingový tah, který vás vyjde opravdu draho. Proto probiotika začínáme užívat vždy až po ukončení antibiotikové léčby! Ještě jedna zásada, pokud chceme jít opravdu do hloubky ohledně antibiotik a probiotik: Po antibioticích byste nikdy neměli užívat probiotika, kde je obsažený lactobacillus acidophilus (bohužel je obsažen ve většině probiotik, které najdete v lékárně). Dle nejnovějších výzkumů se ukazuje, že prodlužují regeneraci a osídlení střeva po užívání antibiotik. Po antibiotikové léčbě je vhodné užívat probiotika s bakterií Saccharomyces boulardii (zkuste od značky Yeasbiotic); pro děti doporučuji probiotika „Primal Defense Kids – živé bakterie s příchutí banánu“ od značky Garden of Life (koupíte např. v e-shopu Puravia). Po užívání probiotik s bakterií Saccharomyces boulardii můžete bez obav nasadit standarní širokospektrální probiotika (měly by však mít více jak 10 miliard v jedné kapsli a kapsle by měly mít insolventní obal, aby se rozpustila až ve střevě – na obalech je tato informace vždy uvedená) – vhodná probiotika jak složením, tak množstvím bakterií je např. „Probiomix“ od Ecce Vita (musí být uchovávané v lednici).

 

 JAKÝM ZPŮSOBEM MŮŽEME PODPOŘIT ZDRAVÁ STŘEVA U NAŠICH DETÍ?

V dnešní společnosti jsme si zvykli polotovary, rychlou kuchyni z ulice a fast foody, což příležitostně nevadí, ale pravidelně už to má dopad jak na naše trávení, tak i zdraví. Co prospívá nejen dětem, ale i celé rodině je domácí strava, jelikož můžeme ovlivnit jaké potraviny a koření používáme. V rychlém občerstvení si to můžeme jen domyslet. Většinou tam kvalita není – často se používají konzervanty, barviva a různá aditiva k dochucení jídla. V důsledku toho se přetěžuje organismus a vznikají potravinové senzitivity na potraviny jako je lepek či kravské mléko. Zásadní vliv má též porod, zda probíhá přirozeně a dítě si skrz porodní cesty nabere potřebnou mikrobiální flóru pro jeho počáteční trávení; riziko potravinových alergií stoupá u porodů ukončených císařským řezem. Následně je důležité kojení pro vytvoření správné mikroflóry miminka, v tomto období velmi záleží na stravě matky.

 

JAKÉ DALŠÍ PRAKTICKÉ TIPY NA PODPORU ZAŽÍVÁNÍ BYS DOPORUČILA NAŠIM ČTENÁŘUM ?

Naturopatie se dívá nejen na to co se jí, ale i jak a kdy se to jí. Trávení začíná již v dutině ústní, kde se díky žvýkání a slinění uvolňují do potravy první trávicí enzymy, které jsou zásadní pro vhodné natrávení a následné vstřebání potravy. Proto je nesmírně důležité jídlo tzv. nehltat, ale vše pořádně rozkousat. Žaludek potřebuje kyselé pH, aby se potrava dobře natrávila a ve střevech byla následně vstřebána.

Další rada, kterou dávám všem svým klientům je nikdy nepít alkohol ani kávu na lačno (pro ty, kteří mají svůj rituál ranní kávičky doporučuji před tím něco malého sníst či si ji ideálně dát až po snídani). Dále v průběhu jídla a hned po jídle není vhodné pít, zbytečně se tím naředí žaludeční šťávy. Pokud jste ale žízniví, doporučuji k jídlu spíše teplé bylinné čaje než studenou vodu. Zásadní je také naše rozpoložení, kdy na jídlo myslíme, nebo kdy si ho začneme připravovat. Jakou energii a čas do toho dáme, to se nám pak vrátí. Měli bychom myslet na to co do jídla vkládáme, jak se při tom cítíme, zda na to máme klid a vypneme všechny rušící elementy okolo. Ruku na srdce, kolik z vás má puštěnou televizi, nebo kouká do mobilu, či čte noviny?

Jak na správné zažívání

Je čas na návrat k rovnováze

Přednáška: Péče o ženské a mužské zdraví z pohledu Naturopatie

Bylinky, minerály a vitamíny pro ženské zdraví

Menstruace, PMS a hormonální nerovnováha z pohledu naturopatie

Propojení naturopatie a ženského zdraví

Přednáška: Mikrobiom v rovnováze

Recept na dlouhověkost? Můžete ho hladit a občas přede

Máte kočku? Gratulujeme. Budete žít déle, než kdybyste ji neměli.

pojďme si promluvit

konzultace
konzultace

Pojďme si promluvit o tom, jak Vám mohu pomoct změnit životní styl a regenerovat tělo i mysl.